Amsterdam Institute for Social Science Research (AISSR)

Photographer: onbekend

dr. R. (Rob) van Es


  • Faculty of Social and Behavioural Sciences
    Programme group: Transnational Configurations, Conflict and Governance
  • Visiting address
    REC BC
    Nieuwe Achtergracht 166  Amsterdam
    Room number: B9.10
  • Postal address:
    Postbus  15578
    1001 NB  Amsterdam
  • R.vanEs@uva.nl
    T: 0205252101
    T: 0205252169

Eigen website:

Zie voor meer informatie mijn eigen site www.robvanes.com

2012

  • van Es, R., & van der Wal, H. (2012). Innovation in SMEs: a race with no finish line. International Journal of Innovation Management, 16(5), [1250027]. DOI: 10.1142/S1363919612500272  [details] 

2010

2005

  • van Es, R. (2005). Maatschappelijk verantwoord ondernemen. In B. van Ruler (Ed.), Communicatiemanagement in communicatiewetenschappelijk perspectief. (pp. 281-293). Boom.
  • van Es, R. (2005). Media en ethiek. In J. Braeckman (Ed.), Ethiek van DNA tot 9/11. (pp. 201-226). Amsterdam University Press.

2004

  • van Es, R. (2004). Ethiek van Public Relations.: Het morele kapitaal. In J. Mastenbroek (Ed.), Public Relations: De communicatie van organisaties. (pp. 117-128). Kluwer.
  • van Es, R. (2004). Transcultural Ethics: Beyond the Electronic Economy of MTV. In P. Koslowski (Ed.), Business Ethics and the Electronic Economy. (pp. 144-158). Springer.
  • van Es, R. (2004). Veranderfilosofie en ethiek van organiseren. M & O : tijdschrift voor management en organisatie, 58, 102-115.
  • van Es, R., & French, W. (2004). Resolving Conflicts over Ethical Issues: Face-to-face versus Internet Negotiatons. Journal of Business Ethics, 53, 165-172.

2003

  • van Es, R. (2003). Inside and Outside the Insider: A Film Workshop in Practical Ethics. Journal of Business Ethics, 89-97.
  • van Es, R. (2003). Whistleblowing and Media Logic. Business Ethics: A European review, 12, 144-150.

2002

  • van Es, R. (2002). Een kritische genealogie van organisatiecultuur. Filosofie in bedrijf, 14, 15-26.
  • van Es, R. (2002). From Impartial Advocates to Political Agents: Role Switching and Trustworthiness in Consultancy. Journal of Business Ethics, 38, 145-151.
  • van Es, R. (2002). Moral Compromise: Owen and Holbrooke mediating the Bosnia Conflict. International Negotiation, 7, 169-183.
  • van Es, R. (2002). Persistent Ambiguity and Moral Responsibility in Rashomon. In K. Stoehr (Ed.), Film and Knowledge: Essays on the Integration of Images and Ideas. (pp. 102-120). McFarland.
  • van Es, R., & French, W. (2002). Constructivist Negotiation Ethics. Journal of Business Ethics, 47, 83-90.

2000

  • van Es, R. (2000). Ethiek in adviesprocessen. Samsom/Kluwer.
  • van Es, R. (2000). The Dialogical Turn of Public Relation Ethics. Journal of Business Ethics, 27, 69-77.

1997

  • van Es, R. (1997). Machinisten en Managers: Strategisch onderhandelen over cultuurverandering bij de NS. Nijenrode Management Review, 23-28.

1996

  • van Es, R. (1996). Negotiating Ethics: On ethics in negotiation and negotiating in ethics. Eburon Publishers.

1995

  • van Es, R. (1995). Onderhandelingsstijlen van Nederlandse managers. Negotiation Magazine, 41-48.

1994

  • van Es, R., & Meerts, P. (1994). Het zelfbeeld van onderhandelaars in de Europese gemeenschap. Negotiation Magazine, 28-35.

1993

  • van Es, R. (1993). On Being a Consultant in Business Ethics. Business Ethics: A European review, 228-232.
  • van Es, R. (1993). Partnership on a Dutch Gas Pocket. Business Ethics: A European review, 82-86.

1992

  • van Es, R., & Lindenbergh, D. (1992). The Changes for Europe´s Gamblers. Business Ethics: A European review, 68-72.

1991

  • van Es, R. (1991). Een ethiek van belangen. Wolters Noordhoff.
  • van Es, R. (1991). Naar een onderhandelingsethiek: Casus: ondernemen in Zuid-Afrika. Filosofie & Praktijk, 1-17.
  • van Es, R. (1991). Tussen Hobbes en Habermas: Ethiek via onderhandelen. Negotiation Magazine, 43-50.

1990

  • van Es, R. (1990). Discussie-ethiek ter discussie. Krisis, 88-91.

2014

  • van Es, R. (2014). Het model voor morele besluitvorming: werkboek (Tweede editie). Deventer: Vakmedianet.
  • van Es, R. (2014). Inleiding. In R. van Es (Ed.), Praktijkboek veranderdiagnose (pp. 11-14). Deventer: Kluwer. [details] 
  • van Es, R. (2014). Veranderkundige inzichten: conclusies en het bijgestelde diagnosemodel. In R. van Es (Ed.), Praktijkboek veranderdiagnose. (pp. 229-242). Deventer: Kluwer. [details] 

2013

  • van Es, R. (2013). Veranderdiagnose: de onderstroom van organiseren. - 2e editie. Deventer: Vakmedianet Management. [details] 

2012

  • van Es, R. (2012). Het model voor morele besluitvorming: werkboek. Deventer: Kluwer. [details] 

2011

  • van Es, R. (2011). Diagnosing Change. The organizational undercurrent. Deventer: Kluwer.
  • van Es, R. (2011). Professionele ethiek: morele besluitvorming in organisaties en professies. Deventer: Kluwer. [details] 

2009

  • van Es, R. (2009). Noem het vooral geen cultuurverandering: woord vooraf. In R. van Es, J. Boonstra, & H. Tours (Eds.), Cultuurverandering: mythe en realiteit (pp. 9-26). Deventer: Kluwer. [details] 

2008

  • van Es, R. (2008). Veranderdiagnose: de onderstroom van organiseren. Deventer: Kluwer. [details] 
  • van Es, R. (2008). De meerwaarde van morele en politiek analyses: de case van Nozawa en Smits. In R. van Es (Ed.), Veranderen van organisatiecultuur: veelvoudigheid in denken en doen (pp. 99-111). Amstelveen: Lenthe Publishers. [details] 
  • van Es, R. (2008). Het Nexusmodel: de politieke dimensie van organisatiecultuur. In R. van Es (Ed.), Veranderen van organisatiecultuur: veelvoudigheid in denken en doen (pp. 85-98). Amstelveen: Lenthe Publishers. [details] 
  • van Es, R. (2008). Inleiding en opzet. In R. van Es (Ed.), Veranderen van organisatiecultuur: veelvoudigheid in denken en doen (pp. 9-16). Amstelveen: Lenthe Publishers. [details] 
  • van Es, R. (2008). Over cultuur en organisatie: een literatuurgids door drie historische perioden. In R. van Es (Ed.), Veranderen van organisatiecultuur: veelvoudigheid in denken en doen (pp. 18-41). Amstelveen: Lenthe Publishers. [details] 

2004

  • van Es, R. (2004). Ethiek - basisbegrippen. In Communicatie en ethiek: Organisaties en hun publieke verantwoordelijkheid. (pp. 14-22). Boom.
  • van Es, R. (2004). Ethische perspectieven - analyse van morele kwesties. In Communicatie en ethiek: Organisaties en hun publiek verantwoordelijkheid. (pp. 34-46). Boom.
  • van Es, R. (2004). Identiteit en verantwoordelijkheid: Synthese voor een ethische positiebepaling. In Communicatie en ethiek: Organisaties en hun publieke verantwoordelijkheid. (pp. 47-58). Boom.
  • van Es, R. (2004). Motieven en Waarden - redenen om moreel verantwoord te handelen. In Communicatie en ethiek: Organisaties en hun publieke verantwoordelijkheid. (pp. 23-33). Boom.
  • van Es, R., & van der Erve, I. (2004). Slotcasus: MTV en het organiseren van jeugdculturen. In Communicatie en ethiek: Organisaties ne hun publieke verantwoordelijkheid. (pp. 233-239). Boom.
  • van Es, R., & van der Wal, Z. (2004). Zoeken naar nieuwe verhoudingen: de Brent Spar affaire. In Communicatie en ethiek: Organisaties en hun publieke verantwoordelijkheid. Boom.

2000

  • van Es, R. (Photographer). (2000). Negotiating Ethics as a Two Level Debate. Paideia Boston.

2017

  • van Es, R., & Boonstra, J. J. (2017). Dynamiek in maatschappelijke organisaties. In Veranderen van maatschappelijke organisaties. (pp. 75-97). Business Contact.

2016

  • van Es, R. (2016). Ethiek op straat: Onderhandelen over moraliteit. In R. van Es, & J. van Rossum (Eds.), De Stad als Organisatie: Lessen uit The Wire. (pp. 94-107). Deventer: Vakmedianet. [details] 
  • van Es, R. (2016). Good Will Hunting: Van loopgraaf naar waagstuk via een helpend gesprek. Management en Consulting, 120-124.
  • van Es, R. (2016). Margin Call: De instinctieve moraal versus de sociale moraal. Management en Consulting, 100-103.
  • van Es, R. (2016). The Draughtsmans Contract: Tussen naiviteit en arrogantie: mister Neville als opdrachtnemer. Management en Consulting, 110-113.
  • van Es, R. (2016). Twelve angry men: Morele moed en rechtvaardigheid in een pressure cooker. Management en Consulting, 72-75.
  • van Es, R. (2016). Zevenmaal inzoomen: Meervoudig kijken. In R. van Es, & J. van Rossum (Eds.), De Stad als Organisatie: Lessen uit The Wire. (pp. 18-35). Deventer: Vakmedianet. [details] 
  • van Es, R., & van Rossum, J. S. (2016). Inleiding. In R. van Es, & J. S. van Rossum (Eds.), De Stad als Organisatie. Lessen uit The Wire. (pp. 9-13). Deventer: Vakmedianet.
  • van Es, R., & van Rossum, J. (2016). De stad als organisatie: Conclusies. In R. van Es, & J. van Rossum (Eds.), De Stad als Organisatie: Lessen uit The Wire. (pp. 435-448). Deventer: Vakmedianet. [details] 

2015

  • van Es, R. (Author). (2015). Novecento: Friendship, Class and Character. RobvanEs.com.
  • van Es, R. (Author). (2015). La Meglio Gioventu: Injustice, Courage and Freedom within Constraints. RobvanEs.com.
  • van Es, R. (Author). (2015). Shattered Glass: Accuracy, Reliability and Honesty in Professional Conduct. RobvanEs.com.
  • van Es, R. (Author). (2015). Rashomon: Conflicting Perspectives, Self-Interest and Honor. RobvanEs.com.
  • van Es, R. (Author). (2015). Silent Light: Inability to Choose between Conflicting Values. RobvanEs.com.
  • van Es, R. (Author). (2015). Sophie's Choice: Conflicting Values Under Time Pressure. RobvanEs.com.
  • van Es, R. (Author). (2015). The Usual Suspects: Courage and Curiosity vs Professional Smugness. RobvanEs.com.
  • van Es, R. (Author). (2015). Wild Strawberries: Receptivity and Reconciliation vs Arrogance and Rigidity. RobvanEs.com.
  • van Es, R. (Author). (2015). Margin Call: Instinctive Morality vs Social Morality. RobvanEs.com.
  • van Es, R. (Author). (2015). Executive Suite: Authenticity and Shared Pride vs Greed. RobvanEs.com.
  • van Es, R. (2015). Professionele ethiek: morele besluitvorming in organisaties en professies. - 2e, herz. dr. Deventer: Vakmedianet. [details] 

2014

  • van Es, R., & Verhoeven, J. (2014). Arbeidsre-integratie op een eiland: de professionele ethiek van een arbeidsdeskundige. Nijkerk: Nederlandse Vereniging van Arbeidsdeskundigen. [details] 
  • van Es, R., & Verhoeven, J. (2014). Arbeidsreintegratie op een eiland. AD-VISIE, 1-12.

2013

  • van Es, R. (2013). Een inleiding in de ethiek voor mediators. Tijdschrift Conflicthantering, 8(6), 8-11. [details] 
  • van Es, R. (2013). Professionele ethiek en de zelfstandige ambtenaar. De Leerkracht, 9, 131-134.
  • van Es, R. (2013). Professionele ethiek. Opleiding en Ontwikkeling, 6-10.

2012

  • van Es, R. (2012). Anticiperen op morele conflicten. Tijdschrift Conflicthantering, 7(8), 21-28. [details] 
  • van Es, R. (2012). Het belang van ethiek: moreel verantwoord handelen. In E. Blokland, M. Neyzen, & S. Wagenaar (Eds.), Communicatie van organisaties: handboek public relations. - 6e geheel herz. dr. (pp. 119-137). Amsterdam: Adformatie Groep. [details] 
  • van Es, R., & de Roode, P. (2012). Faciliteren van verantwoordelijkheid. Management en Literatuur, 60-64.

2011

  • van Es, R., & de Roode, P. (2011). Hoe stimuleren we mensen binnen organisaties hun verantwoordelijkheid te nemen? Management en Literatuur, 43-47.

2010

2009

  • van Es, R., & Hermans, R. (2009). Het dilemma als een morele kwestie. Management Executive, 29-32.
  • van Es, R., & Hermans, R. (2009). Waardendomeinen wijzen de weg in moreel labyrint. Management Executive, 32-34.

2005

  • van Es, R. (2005). Klachtbehandeling en rechtvaardigheid in het voortgezet onderwijs. Meso Magazine 193, 24-28.
  • van Es, R. (2005). Opwaardering van het onbewuste. In Oogst van de veranderkundige rede. (pp. 18-21). Sioo.

2003

  • van Es, R. (2003). Cultuur en organisatieverandering. Opleiding en Ontwikkeling, 27(3), 25-29.

2002

  • van Es, R. (Photographer). (2002). De adviseur als whistleblower?. Management Consultant.

1997

  • van Es, R. (1997). Ethiek op Televisie. (Cahiers Journalistiek en Communicatie; Vol. 16). HvU Press.
  • van Es, R., & Meijlink, T. (1997). De morele beroepspraktijk van de Algemene Rekenkamer. Klankbordgroep Algemene Rekenkamer, 17-29.

1996

  • van Es, R., & Andre de la Porte, J. (1996). Surfen op de golven van onvoospelbaarheid. Controllersvizier, 14-17.

1995

  • van Es, R., & Meijlink, T. (1995). Ethiek en professie. Kok Kampen.

1994

  • van Es, R. (1994). Whistleblowing en positieve actie: Twee morele kwesties in het personeelsbeleid. Personeelsbeleid, 21-25.

1993

  • van Es, R. (1993). Kwaliteit als deugd. Leidinggeven & Organiseren, 15-19.

2008

  • van Es, R. (Photographer). (2008). Diagnosticeren van organisatieproblemen. MainPress.

Award

  • van Es, R. (2009): Managementboek van het jaar, maart 2009, Rode Hoed Amsterdam - Veranderdiagnose. De onderstroom van organiseren 2008 Kluwer, Deventer 208 blz..
  • van Es, Rob (1991): Wolters Noordhoff Academieprijs 1991.

Scientific position

  • van Es, Rob (member) (2015-2018): Vereniging Register Controllers (External organisation).
  • van Es, Rob (member) (2014-2016): Nederlandse Vereniging voor Toezichthouders in de Zorg (External organisation).
  • van Es, Rob (chair) (2010-2013): Stichting Register Arbeidsdeskundigen (External organisation).
  • van Es, Rob (member) (2007-2013): de Orde van Organisatie Adviseurs (External organisation).
  • van Es, Rob (member) (2002-2017): International Society for Business, Ethics and Economics (External organisation).
  • van Es, Rob (member) (1998-2008): Zaantheater (External organisation).
  • van Es, Rob (member) (1992-2017): European Business Ethics Network (External organisation).

Media appearance

  • van Es, Rob (06-03-2014): Over HBO serie "The Wire" [Television] RTL. Over HBO serie "The Wire".

Book editor

  • van Es, R., & van Rossum, J. (2016). De stad als organisatie: lessen uit The Wire. Deventer: Vakmedianet. [details] 
  • van Es, R. (2014). Praktijkboek veranderdiagnose. Deventer: Kluwer. [details] 
  • van Es, R., & Hagoort, B. (2010). Gedragscode & Organisatie SRA. Stichting Register-arbeidsdeskundigen.
  • van Es, R., Boonstra, J., & Tours, H. (2009). Cultuurverandering: mythe en realiteit. Deventer: Kluwer. [details] 
  • van Es, R. (2008). Veranderen van organisatiecultuur: veelvoudigheid in denken en doen. Amstelveen: Lenthe Publishers. [details] 
  • van Es, R. (2005). Oogst van de veranderkundige rede. Sioo.
  • van Es, R. (2004). Communicatie en ethiek: Organisaties en hun publieke verantwoordelijkheid. Boom.

Journal editor

  • van Es, R. (editor) (2010-2011): Wetenschapsfilosofie in Context (Journal).
  • van Es, R. (editor) (2010-2011): Wetenschapsfilosofie in Context (Journal).
  • van Es, Rob (reviewer) & Boonstra, J. (reviewer) (2009): M & O : tijdschrift voor management en organisatie (Journal).
  • van Es, R. (editor) (2009): Wetenschapsfilosofie in Context (Journal).
  • van Es, Rob (reviewer) & Schuiling, Gertjan (reviewer) (2004): M & O : tijdschrift voor management en organisatie (Journal).

Keynote / invited lecture

  • van Es, Rob (speaker) (25-5-2016): Jane Jacobs 100: Her legacy and relevance in the 21th century, TU Delft.
  • van Es, Rob (speaker) (3-12-2013): Jaarcongres Verandermanagement, Kluwer Management.
  • van Es, Rob (speaker) (2-12-2011): Jaarcongres Verandermanagement, Kluwer Management.

Others

  • van Es, Rob (organiser) (3-6-2016): Seminar De stad als organisatie. Lessen uit The Wire (organising a conference, workshop, ...).
  • van Es, Rob (organiser) (5-4-2014): UvA Open dag The Wire (organising a conference, workshop, ...).
This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library  or the Pure staff  of your faculty / institute. Log in to Pure  to edit your publications.
  • vanSvision
    Consultancy

edit contact information edit tabs